Liesbeth de Vries en Margo van Hartingsveldt – HvA
Met het meetinstrument WRITIC wordt vastgesteld of oudste kleuters klaar zijn om te starten met het leren schrijven. Wanneer kinderen met schrijven beginnen terwijl ze daar niet klaar voor zijn, lopen ze het risico op het ontwikkelen van schrijfproblemen. Dat heeft vaak negatieve gevolgen op de schoolprestaties en het zelfvertrouwen van een kind. Schrijven met de hand stimuleert het brein meer dan typen en ondersteunt het kind bij het leren lezen. Met het groepsprogramma wordt het voorbereidend schrijven gestimuleerd, kinderen zijn daardoor beter voorbereid op het leren schrijven in groep 3 gaan en de negatieve gevolgen van schrijfproblemen worden voorkomen.
The pre-finalists for the Innovation Award 2023, the Amsterdam competition for innovative ideas that contribute to a better world, are now selected! Topics that you will see this year are most definitely novel uses of AI, for instance in academia and in health, clever notions on how to deal with the effects of climate change, […]
NewsAmsterdamse Science & Innovation Awards 2021 voor digitale urineweegschaal, nanofolie en dyslexiespel voor kinderen In NEMO Amsterdam zijn voor de 15e keer de jaarlijkse Innovation Awards uitgereikt. De innovatieprijzen zijn een initiatief van de Innovation Exchange Amsterdam (IXA). IXA bekroont met de Awards vernieuwende ideeën om de samenleving te verbeteren van jonge wetenschappers, allemaal verbonden […]
NewsUvA’ most recent spinout SolarFoil aims to increase greenhouse productivity by optimizing sunlight to increase crop yields. In doing so, the use of SolarFoil aims to reduce the use of energy- hungry artificial lighting and make horticulture more sustainable. The team behind SolarFoil, professor Peter Schall and PhD Arnon Lesage of the UvA’ Institute of […]
News